Saturday, June 16, 2012

ivf update : blastocyst culture


Blastocyst culture adalah sebuah teknik baru dalam prosedur in vitro fertilization dimana embrio yang ditanamkan adalah yang sudah berumur 5-6 hari, 2 hari lebih lama dari IVF standard. Penambahan waktu ini mempermudahkan pemilih embrio yang lebih sihat dan memiliki peratus berjaya yang lebih tinggi. Peratus untuk kelahiran kembaar (kembar, kembar tiga) pun lebih dapat diminimalkan.

Teknik IVF pada umumnya menggunakan embrio yang berumur 3 hari dengan tingkat sel 6-10 lalu kemudian dipindahkan kembali ke dalam uterus. Jika embrio dibiarkan tumbuh selama 5 hari atau lebih di laboratorium, maka embrio tersebut akan menjadi blastosis dengan tingkat perkembangan sel 50

Keunggulan Blastosis
Sel dari embrio yang berumur lebih dari 3 hari akan mulai untuk membelah setelah distimulasikan dengan sinyal yang dapat ditemukan dalam sel telur yang sudah matang. Embrio memiliki genom yang unik yang belum diaktifkan. Setelah 5 hari, genom tersebut akan aktif dan membelah lalu tumbuh berdasarkan sinyal dari genetiknya sendiri. Jika embrio telah sampai pada tahap blastosis maka embrio tersebut telah melalui masalah pertama dalam proses perkembangannya. Proses pengaktifan gen ini tidak dapat dievaluasi jika embrio masih berumur 3 hari. Dalam siklus reproduksi normal, hari ke-3 (6-10 sel) embrio berada dalam tuba fallopi. Setelah 5 hari, blastosis akan tiba di saluran uterus dan memulai proses implantasi. Pemindahan blastosis yang berumur 5 hari lebih bersifat alamiah dalam prosesnya jika dilihat dari padangan psikologi.

Sistem Pemindahan Blastosis belum banyak digunakan karena proses pengaktifan gen-nya memerlukan media kultur dan lingkungan yang khusus.

Berbeza dengan proses standard IVF, proses blastosis ini memerlukan embrio yang berumur 5 hari atau lebih. Tapi jika dilihat dari pesakit, maka secara umum prosedur yang digunakan tidak berbeza jauh dari standard IVF

sumber dri : http://bayitabung.blogspot.com

ok..yg nie lak dri kefaham zue..hehe..cam zue lak Dr erk..haha...
biase nyer dr akn transfer embrio pd day 3-4,
so telor tu akn berenang2 sdiri spai la day 8-9 utk implan pd dinding rahim..
so, disbbkan BB2 zue dr dh eram spai day 6...
zue hnya ader 2 hari je utk dia implan kt dinding rahim..
so process tu zue xlah nk tunggu lame mcm ivf yg dilakukan day 3 td...

sbb nyer embrio zue dh bertukarr menjadi blastocyst n sedia utk implantation...
haaa...dh ader gambar nie bru faham kisah nyer..heheh...

view lbih dekat blastocyst nie

sesungguhnya rencana allah itu yg terbaik utk ku...
moga impian menjadi kenyataan..aamin...

2 comments:

  1. tq zue,sya bru faham step ni..sb tertanya2 jugak knp doctor x trnsfer dlm ari ke 2 or 3.dah baca baru faham rupanya.tq zue..mcmane menjadi ivf zue skrg?

    ReplyDelete
  2. Superb. I really enjoyed very much with this article here. Really it is an amazing article I had ever read. I hope it will help a lot for all. Thank you so much for this amazing posts and please keep update like this excellent article.thank you for sharing such a great blog with us. expecting for your.
    Best blastocyst culture in noida
    Best Infertility Specialist in Noida

    ReplyDelete